37 Kenmerken van dyslexie

De meeste personen met dyslexie zullen zichzelf herkennen in
ongeveer 10 van de volgende eigenschappen of gedragingen.

Deze kenmerken kunnen van dag tot dag of zelfs van minuut tot minuut verschillen.
Deze onregelmatigheid is ook het meest kenmerkende van dyslexie.

Algemeen

Is intelligent en helder, maar niet in staat om op basisniveau te lezen, te schrijven of te spellen.
Wordt bestempeld als lui, dom, onverschillig, onvolwassen, of als iemand die 'niet zijn best doet' of 'gedragsproblemen heeft'.
Is niet 'ver genoeg achter' of 'slecht genoeg' voor gerichte hulp.
Hoog IQ, maar schooltests zijn mager; komt mondeling beter uit de verf dan schriftelijk.
Voelt zich dom; weinig zelfrespect; verbergt of camoufleert zwakke kanten met ingenieuze compenserende strategieën; snel gefrustreerd en emotioneel over school, lezen en tests.
Aanleg voor kunst, drama, muziek, sport, werktuigkunde, verhalen vertellen, verkopen, zaken doen, ontwerpen, bouw of techniek.
Lijkt vaak weg te dromen; verdwaalt gemakkelijk en verliest tijd uit het oog.
Heeft moeite aandacht te richten; is hyperactief of een dagdromer.
Leert het best door concrete ervaring, demonstraties, uitproberen, observatie en visuele hulpmiddelen.

Zien, lezen en spellen

Klaagt over duizeligheid, hoofdpijn, of maagpijn tijdens het lezen.
Raakt verward door letters, getallen, woorden, volgorde of verbale uitleg.
Lezen en schrijven worden gekenmerkt door herhalingen, toevoegingen, verplaatsingen, weglatingen, vervangingen en omkeringen van letters, getallen en/of woorden.
Klaagt over het gevoel niet-bestaande bewegingen te zien tijdens het lezen, schrijven of overschrijven.
Lijkt problemen met gezichtsvermogen te hebben, alhoewel oogonderzoek geen afwijking aan het licht brengt.
Ziet en observeert scherp, of heeft moeite met perspectief en perifeer kijken.
Leest en herleest zonder dat het goed begrepen wordt.
Spelt fonetisch en inconsequent.

Horen en praten

Hoort geluiden harder dan ze zijn; hoort dingen die niet gezegd zijn, dingen die niet door anderen gehoord worden; wordt gemakkelijk afgeleid door geluiden.
Heeft moeite gedachten in woorden om te zetten; spreekt stokkend; maakt zinnen niet af; stottert onder spanning; spreekt lange woorden verkeerd uit, of verplaatst zinsdelen, woorden en lettergrepen tijdens het spreken.

Schrijven en motorische vaardigheden

Heeft moeite met schrijven en overschrijven; heeft ongebruikelijke pengreep; handschrift wisselt of is onleesbaar.
Onhandig, ongecoördineerd, slecht in bal- en teamsporten; heeft moeite met fijne en/of algeheel lichamelijke motoriek; snel bewegingsziek.
Kan heel handig zijn, verwart vaak links/rechts en boven/onder.

Wiskunde en tijdsgevoel

Kan niet goed klok kijken; heeft problemen met tijdsindeling, met dingen te leren of te doen die een bepaalde volgorde vereisen, en met op tijd zijn.
Telt op de vingers of gebruikt andere trucjes om berekeningen uit te voeren; kent antwoorden, maar kan die niet op papier zetten.
Kan tellen, maar kan niet goed objecten tellen en met geld rekenen.
Kan rekenen maar geen woordproblemen oplossen. Heeft soms problemen met 'de tafels' (dyscalculie).

Geheugen en kennis

Heeft een uitstekend lange-termijn geheugen als het gaat om ervaringen, locaties en gezichten.
Kan volgorde niet onthouden, en ook geen niet-ervaren feiten en informatie.
Denkt voornamelijk met beelden en gevoel, niet met geluiden of woorden (beperkte innerlijke dialoog).

Gedrag, gezondheid, ontwikkeling en persoonlijkheid

Buitengewoon wanordelijk of dwangmatig ordelijk.
Kan de clown van de groep zijn, een lastig geval, of een zeer stil iemand.
Is met betrekking tot bepaalde vaardigheden (praten, kruipen, lopen, veters binden) zeer vroeg of zeer laat. Vatbaar voor oorinfecties; gevoelig voor bepaalde soorten voeding en (chemische) toevoegingen.
Slaapt heel vast of heel licht; blijft lang bedplassen.
Heeft ongebruikelijk lage of hoge pijngrens.
Sterk gevoel voor rechtvaardigheid; emotioneel gevoelig; streeft naar perfectie.
De symptomen en fouten nemen sterk toe in een toestand van verwarring, onder tijdsdruk, onder emotionele spanning of bij een slechte gezondheid.

De Davis® methode

De Davis® methode leert dyslectici om te gaan met deze verschijnselen en ze onder controle te krijgen. Een test voorafgaand aan de training maakt duidelijk of deze training voor u de juiste keuze is.

Lees meer over onze werkwijze en aanpak.
Wilt u een vrijblijvend introductie gesprek om beter te leren lezen of rekenen? Neem dan contact op.

DDA Dyslexia Davis® Association

Agnes van den Homberg - Jacobs is gecertificeerd Davis® Counselor.

Beroepsmatige dienstverlening aangeduid als Davis®, Davis Dyslexia
Correction®, Davis Symbol Mastery®, en Davis Orientation Counseling®
mag uitsluitend verleend worden door mensen die opgeleid en
gecertificeerd zijn door de Davis Dyslexia Association International.

Lees meer op dyslexia.com